söndag 22 juni 2014

Bodyattack - Högintensivt Cardiopass!

Bodyattack
Jag har börjat träna Bodyattack hemma i Västertorpshallen med utmärkte instruktören Katerina för att få lite ny inspiration. Jag har även känt ett behov av att bryta mönstret och prova på någonting nytt. 

Bodyattack har funnits ett bra tag men jag tycker inte att det är en träningssnackis vare sig på gymmet eller någon annanstans vilket jag tycker är lite underligt då jag fann passet väldigt utmanande, högintensivt och roligt! 

Vad är då Bodyattack undrar du kanske? Här kommer en liten beskrivning som naturligtvis är subjektiv och som en påminnare till alla så är jag inte instruktör även om vissa faktiskt har trott det, utan en helt vanlig(nåja, kanske lite mera gruppträningsextrem än de flesta) deltagare.

Bodyattack är ett 55 minuters Cardiopass som förbättrar styrka men framför allt din uthållighet. I passet ingår både Atletiska och Aerobiska övningar men även styrke och stabiliseringsövningar och målet med passet är att bli snabbare, starkare, smidigare och uthålligare utan att använda någonting annat än den egna kroppen!

Passet inleds med uppvärmning och har sedan 2 intensiva Cardiotoppar som följs utav varsin återhämtningsdel där vi istället utför styrkeövningar för över respektive underkroppen. Passet avslutas med nedvarvning och stretch.

Du undrar säkert vilka övningar man utför och det är som jag skrev ovan inga som helst bänkar eller vikter utan vi använder kroppen och utför övningar som håller oss i rörelse precis hela tiden. Som exempel kan nämnas utfall ibland med hopp, förflyttning i sidled med knäböj, klassiska Jumping Jacks, knälyft, springa på stället, burpies mm.

Passets uppbyggnad ser hur som helst ut ungefär så här:
1) Uppvärming
2) Cardiotopp 1
3) Återhämtning samt träning av överkroppen
4) Cardiotopp 2
5) Återhämtning samt träning av underkroppen
6) Nedvarvning samt stretch

TrainingChrilles utvärdering: En timme fullt ös där hjärtat verkligen får jobba och den enda vila du får är när vi kör styrkeövningar för över respektive underkropp. Enligt LesMills så förbränner du mer än 600 kalorier och jag vet inte om så är fallet men jag gillade verkligen det här!

Vill du veta mer?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar